Herinneringen maken

18 december 2021 - Kangos, Zweden

Soms heb je van die dagen waar je alleen maar van kunt dromen. Je voelt je goed, geniet van alles, en je voelt je echt bevoorrecht door wat je doet en meemaakt. Vanaf het moment dat ik hier ben, heb ik al zoveel van die dagen gehad. Ik blijf me erover verwonderen hoe mooi alles hier is. Natuurlijk zijn er ook momenten dat ik ontzettend moe ben van een lange dag hard werken, gaat er ook wel eens iets mis, en was het geen pretje om met -35°C buiten te werken. Maar dat valt allemaal in het niet bij de onwijs mooie dingen die ik hier meemaak.

Op de slee door het prachtige Lapse landschap

Spectaculair noorderlicht verlicht de lucht

Een van die dingen is de Santa rounds, mijn eerste ervaring met gasten op mijn slee! In aanloop naar Kerst landt er drie weken lang bijna elke dag een vliegtuig vol Britse toeristen in Pajala. Ze komen voor één dag naar Lapland om ondergedompeld te worden in het Zweedse Kerstgevoel. Wij laden daarvoor 's ochtends 30 honden in een trailer, rijden naar Pajala, en nemen de mensen een klein rondje mee op de slee. Ook al is het maar heel even, ze zijn zó enthousiast dat ik er zelf ook enorm veel energie van krijg. Tot Kerst doen we deze Santa rounds, en ik heb er nog een paar op de planning staan!

Alles klaar voor de Santa rounds

De luchten worden steeds mooier

Maar wat natuurlijk nog veel leuker is, zijn de echte tours met onze eigen gasten! En daarvan heb ik mijn eerste nu gedaan. Wat ontzettend gaaf om dat te doen! De lucht kleurde die ochtend helemaal roze, een magische dag voor een tour! Demi, een van onze verantwoordelijken, zat in mijn slee om onderweg nog wat extra uitleg te geven zodat ik de volgende keer precies weet wat ik moet doen. Waar let je op, waar en wanneer stop je, wat doe je als er onderweg iets gebeurt...En dat was best handig toen een van de gasten omviel in de diepe sneeuw, of toen de honden een andere kant op wilden dan de bedoeling was. Maar alles werd opgelost, en de gasten waren 's avonds in de Lodge superenthousiast! Zo leuk om te horen! Ik kan niet wachten tot aanstaande woensdag, tot ik mijn tour helemaal alleen mag doen!

Adembenemend mooie lucht tijdens mijn eerste tour

Wat ook leuk is, is dat ik inmiddels met 7 anderen verhuisd ben naar een huis in het dorp. Nu alle staff gearriveerd is, is er niet meer genoeg ruimte bij de Lodge. Twee huisgenoten werken in de Lodge zelf, twee als Activity guide in ons outdoor-team, en de rest is husky-team. Een leuk gezelschap waarmee we gezellige avonden hebben. Het huis is echt Zweeds, met prachtig uitzicht over de rivier. Het is niet voor niets dat het de River villa heet!

Ons nieuwe onderkomen

Uitzicht op de rivier vanuit ons huis

Wel hebben we alweer afscheid moeten nemen van onze husky-collega Fenna. Zij was hier maar 3 maanden, en die zijn voorbij gevlogen! Het was moeilijk om haar weer te zien vertrekken naar Nederland. Je werkt zo intensief samen en je deelt lief en leed met elkaar. Het voelt inmiddels als familie, en zo gaat iedereen ook met elkaar om. Ons afscheidsdiner voor haar dat we met z'n allen verzorgden was ook echt heel gezellig! En waar er afscheid is, is er ook weer een welkom, want inmiddels is onze andere husky-collega Ellie uit Engeland weer terug in ons midden. Heel leuk om weer met haar te werken!

Afscheidsdiner met Fenna

Ja, ik ben nog steeds enorm blij en dankbaar dat ik hier ben en deel mag uitmaken van de Pinetree Lodge-familie. Ik hoop dat ik hier ondanks alle corona-ontwikkelingen elders in Europa nog even mag blijven. Ik blijf positief, kijk uit naar alle tours en andere mooie dingen die me nog te wachten staan, en geniet van alles. Making memories that last forever!

Broertjes Ubbe en Unix wachten op de volgende gasten ☺️ Er brandt weer licht in de Lodge!

1. Larissa:
    18 december 2021
    Wat een heerlijk verhaal weer!! En wat een prachtige plaatjes!!! Mooi om te lezen hoe je geniet.
  2. Debbie van Rijswijk:
    21 december 2021
    Dankjewel, superleuk om te horen! ☺️
  3. Jan en Thea:
    18 december 2021
    Hoi Debbie, net na al die sombere verhalen hier in de extra persconferentie over een totale lock-down vrolijk je ons weer op met je mooie verhalen. Wel spannend hoor om zo op pad te gaan met de honden en de gasten.
  4. Debbie van Rijswijk:
    21 december 2021
    Superleuk om te horen, dankjewel! Het is zeker spannend, maar ook heel leuk om te doen!
    Wel heel erg balen dat jullie weer in een lockdown zitten. Veel sterkte weer, ik hoop dat het snel weer voorbij is! 😘
  5. Willy & Lucia:
    18 december 2021
    Wat leuk allemaal voor je Debbie ! Je maakt prachtige beelden !
    Knap om ons via je verhaal mee te laten genieten van jullie leven ginder in die prachtige winterse natuur.
    Mooi ook dat jullie back in business zijn na het nare voorval in oktober, sterk team !!
  6. Debbie van Rijswijk:
    21 december 2021
    Dank jullie wel, heel leuk om te horen! 😊
    Het is zo fijn dat we weer open zijn! Het is echt heel mooi geworden, vertrouwd maar met een nieuwe twist. De puntjes moeten nog op de i, maar we kunnen in ieder geval weer doen wat we het liefste doen: onze gasten een prachtige tijd geven! ☺️
  7. Kees de Grauw:
    22 december 2021
    Kerstvakantie; tijd om je blog eens te lezen. Wat een supergoede beslissing van je om dit te gaan doen. Lapland lijkt prachtig. Ben vast van plan daar ergens de komende jaren ook naar toe te gaan. Fijne dagen gewenst en nog veel mooie avonturen het komend jaar.
  8. Debbie van Rijswijk:
    20 januari 2022
    Dankjewel voor je reactie, leuk dat je me volgt! 😊 Met jou ook alles goed? Het is hier echt prachtig, zeker een keer naartoe gaan als je de kans krijgt. Je bent echt even in een andere wereld.
    En ja, voor mij voelt het als de beste beslissing die ik ooit heb genomen, ik zit hier voorlopig nog wel goed! Zeker op naar meer avonturen!