Living my dream

9 november 2021 - Kangos, Zweden

Ruim twee maanden geleden is het alweer dat ik het vliegtuig instapte op weg naar een nieuw avontuur. En een avontuur is het hier in Lapland! In de afgelopen twee maanden heb ik al zoveel dingen gedaan waar ik eerst alleen maar van kon dromen. Wat enorm veel geluk heb ik dat ik hier ben! Soms moeten Anna (mijn Duitse kamergenootje) en ik elkaar nog eens extra vertellen dat we écht hier zijn, dat we hier écht 8 maanden werken en wonen, en dat we écht datgene doen wat we op dit moment het liefste doen: buiten werken met en voor de honden in een prachtige omgeving. Het is 100% waar ik op 30 augustus het vliegtuig voor instapte: het najagen van mijn dromen.

Winterlandschap Wedding Lake Winterlandschap Wedding lake

Met Anna als kamergenoot heb ik ook echt geboft. Waar we het allebei van tevoren toch wel spannend vonden om 8 maanden met een onbekende een kamer te delen, blijkt het een perfecte match te zijn. We staan hetzelfde in het leven, hebben allebei onze bagage die behoorlijk veel overeenkomsten heeft, en we blijken regelmatig uit het niets hetzelfde te willen zeggen. Bijzonder! Ons tripje naar Kiruna twee weken geleden om wat inkopen te doen én naar de beste foodtruck in de omgeving te gaan was dan ook erg gezellig 😊.

Met Anna bij foodtruck Stejk in Kiruna

En met de rest van het team is het ook superfijn werken. We zijn nu met z'n zevenen, waaronder onze twee heel fijne en lieve kennelverantwoordelijken die ons goed op weg helpen in ons werk. We komen uit verschillende landen: Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Superleuk om in zo'n internationaal team te werken! En we beginnen nu met z'n zevenen steeds meer in onze routines te komen. Alles gaat steeds beter en sneller, superfijn! Maar bovenal kunnen we het heel goed met elkaar vinden, steunen we elkaar wanneer nodig, en maken we het 's avonds gezellig onder het genot van een kop thee, drankje en soms een spelletje.

Waar ik ook nog steeds ultiem van geniet is de training met de honden. En waar ik het met de buggy al zo leuk vond, is het in deze winterse omstandigheden nog veel mooier! We trainen nu namelijk op de wintertrails die we met de gasten ook gaan doen, en met de sneeuwscooter! Wat is dat gaaf! Na een ochtend met korte uitleg en een testritje zonder honden gingen we 's middags met de honden op training. En wow, dat bezorgde me letterlijk kippenvel. Wat een ervaring: de prachtige besneeuwde trails over de weidse moerassen, de 4 sneeuwscooters achter elkaar aan met elk een team van 10 -12 honden, het was echt fantastisch.

Even pauze bij Martin Victor Island Martin Victor Island tijdens de training De zusjes Lo en Weasel leiden mijn team

Afgelopen week hebben we alleen helaas niet kunnen trainen. De temperatuur steeg, en veel ijs en sneeuw is gesmolten. Hierdoor waren de trails niet meer begaanbaar met de sneeuwscooter, en zijn ze te slecht om met de buggy te gaan. Maar het goede nieuws: het is inmiddels overdag weer -10°C en vandaag is er nieuwe sneeuw gevallen. Dus...de training is in aantocht! Misschien zelfs met de slee!

Fjord in de leading-leer bij Diego

Maar ja, wat doet een husky-team dan als je niet kunt trainen? Nou, strobalen opruimen bijvoorbeeld. 600 Balen van de vrachtwagen de schuur in tillen. Yep, ook dat hoort bij ons werk. Net als het schoonmaken van de kennel kitchen, guide room en rafts, stro in de huisjes van de honden verversen, puppytraining, neck-en tug lines maken (daarover vertel ik een andere keer meer)... Werk is er dus wel genoeg, ook als we niet op pad gaan met de honden!

De stro-levering opruimen 😅

Ja, na 2 maanden is het hier nog steeds volop genieten. Ook met de kou die inmiddels zijn weg naar ons heeft gevonden, en met de donkere dagen die op komst zijn. Want met de huidige zonsondergang die om 14.13 al begint, zijn de dagen kort en de avonden lang. Maar ook dat is weer een nieuw avontuur!

Het lijkt wel winter 😊Winterse landschappen tijdens de trainingPrachtige lucht boven de winterse kennel

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Remco Schellingerhout:
    9 november 2021
    Gewoon mooi om te lezen en ja koning winter is bij jullie al goed bezig...jaloers hoor ❄️❄️❄️🎿🛷
  2. Jan en Thea:
    9 november 2021
    Terwijl wij weer midden in de coronaperikelen 😷 zitten heb jij het heerlijk naar je zin in je nieuwe buitenleven met prachtige natuur, leuke collega's en heeeel veeel honden. Erg leuk dat je ons mee laat genieten met je mooie verhalen en foto's.
  3. Mieke:
    9 november 2021
    Weer een leuk verhaal, het is echt jouw droom. Hopelijk nu snel trainen met de sledes, weer een nieuwe uitdaging! En wij kijken weer uit naar de volgende blog 😍😘!
  4. Larissa:
    9 november 2021
    Heerlijk Debbie hoe alles klopt en samenkomt!
  5. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Ja dat is het zeker! Het was de juiste beslissing op het juiste moment!
  6. Sidney Minnaar:
    10 november 2021
    Super, dat dit avontuur je brengt wat je ook hoopte. Nieuwe vrienden maken en ervaringen opdoen die je later opnieuw koestert 👍
  7. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Ja, dat is het precies! Dit vergeet ik nooit meer, supermooie ervaring!
  8. Eric&Wil:
    15 november 2021
    Geweldig verhaal weer en de foto’s fantastisch een droom die werkelijkheid is geworden,
    Geniet er van en hou het vast hier is het hopeloos met die Corona wordt van alles beloofd en het wordt gewoon terug gedraaid!
    Nou Debbie we kijken weer zit naar het volgende verslag.
  9. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Leuk om te horen! En superleuk dat jullie me volgen en zo meeleven! Ik hoop dat het bij jullie allemaal snel weer beter gaat met de corona. En veel plezier met het lezen van mijn nieuwe verhaal 😉.
  10. Tim:
    19 november 2021
    Wat fijn dat je je er zo thuis voelt en wat fijn dat je roomie leuk is. Stoer!
  11. Debbie van Rijswijk:
    Lief, dankjewel!
  12. Gerjan van Oosten:
    22 november 2021
    Mooi om te zien dat je het naar je zin hebt. Heb je vóór je vertrek nog een nieuwe foto-uitrusting gekocht?
  13. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Ik heb een nieuwe 18-400 mm lens gekocht, wel nog dezelfde body. Als ik wat meer tijd heb ga ik eens kijken wat ik echt wil, nu was het vrij last minute 😅. Maar voor nu ben ik tevreden, en ik maak vooral foto's met mijn telefoon.