Living on the sled!

1 december 2021 - Kangos, Zweden

En dan is het zover! De temperatuur is flink gedaald, een beetje nieuwe sneeuw bedekt de trails, tijd om de sledes voor te bereiden!

Kapotte onderdelen van de sledes worden gerepareerd, en elke slede wordt voorzien van een sled bag. Daar zitten de gasten in wanneer we op tour gaan. Er zijn verschillende soorten sledes, de een wat steviger, de ander wat flexibeler. Tijdens het voorbereiden worden we steeds enthousiaster. Wanneer kunnen we eindelijk voor het eerst op pad? Hopelijk duurt het niet lang meer voordat het zover is!

De sledes voorbereiden!

En daar hoeven we inderdaad niet lang op te wachten: de eerste tocht op vrijdagmiddag is een feit! Na een korte uitleg van het klaarzetten en besturen van de sledes gaan we aan de slag! De sledes de kennel in, de lijnen voor de honden uitrollen, het anker in de grond, en het extra veiligheidstouw vastmaken. Mocht het anker nog niet voldoende grip hebben in de grond, dan houdt het touw de slede tegen als de honden willen gaan rennen. Want als ze gaan, dan gaat de slede mee. Wel even wat anders dan de rem van de sneeuwscooter.

Alles klaar voor de eerste sledetocht!

Wat ook anders is dan alle trainingen die we tot nu toe gedaan hebben, is het aantal honden dat je meeneemt. Met de sneeuwscooter hadden we er vaak tussen de 10 en 14 per team, met de sledes zijn het er maar 4 tot 6. En als je met 6 mannen voor de slede rijdt, begrijp je wel waarom het er geen 14 zijn 😅.

Phoebe en Fjord in lead Intens genieten

En na het harnassen van de honden is het eindelijk zover: we gaan op pad! Met Anna in de slee, ik erop, en 6 mannelijke viervoeters ervoor was het een waar avontuur. Want wat zijn ze sterk! Zodra de slede los is en ze zien het team voor je vertrekken, gaan ze zelf ook. En met zoveel kracht voor je, en soms veel ijs op de trails, is remmen een echte uitdaging. Maar wat is het ontzettend gaaf om te doen! Als je een tijdje op de slede hebt gestaan krijg je steeds meer gevoel hoe je hem moet 'besturen'. En dat ging goed, want we zijn niet omgevallen!

Op de slede in een sprookjesachtig landschap

Eerste keer op de slede, samen met Anna

Inmiddels hebben we er al meer trainingen op de sledes op zitten, en ik kan er geen genoeg van krijgen! De omstandigheden zijn nu veel beter: de temperatuur zakt steeds meer, er is nieuwe sneeuw gevallen, en de trails worden steeds beter. Het rijden op de slede voelt vertrouwder, al kan ik het omvallen al wel van mijn lijstje strepen 😅. Nu is het vooral veel kilometers maken om zoveel mogelijk te oefenen.

Mooie luchten tijdens de training

En niet alleen het sleeën moeten we oefenen, maar ook de trails. Die zijn nu allemaal geopend, en het is aan ons om straks met onze gasten mooie tours te gaan rijden. Vaste routes zijn er niet, die bepalen we zelf. Afhankelijk van de weersomstandigheden, de kwaliteit van de trails en hoe de honden het doen bepalen we welke trails we rijden. Onderweg kan het zijn dat het sneller of langzamer gaat dan gepland. Dan kort je de route in, of je breidt hem juist uit. Belangrijk dus om de trails goed te kennen! Vanaf nu dus alle aandacht op het leren van de weg. En ja, dat gaat met vallen en opstaan. Maar het gaat steeds beter, en ik heb nog eventjes tijd voordat de eerste echte tours zijn. Dat gaat goedkomen!

Nog net op tijd voor de zonsondergang

Waar je op de sledes ook iets vanaf moet weten, is veiligheid en eerste hulp. Wat vooral van belang is, is het herkennen en behandelen van frostbite en onderkoeling. En dat het koud kan zijn heb ik wel gevoeld de afgelopen week! De temperatuur op de moerassen en meren daalde tot rond -30°C, en dan is goede warme kleding echt noodzakelijk. Laagjes, laagjes, laagjes!

Het wordt nu echt kouder! ❄️ Dress to impress 😅

Samen met de collega's van het Activity team hebben we een dag safety-training gehad om te leren hoe je in verschillende situaties moet handelen. Erg leuk en leerzaam! En met deze kennis kunnen we vol vertrouwen straks onze tours gaan doen. Ik heb er ontzettend veel zin in!

Blitz en Daisy vinden het heerlijk in de kou Kleurrijke zonsopkomst bij de lodge Magic in the air!

1. Remco Schellingerhout:
    1 december 2021
    Jaloers hoor en die safety trainingen zijn echt wel nodig als er ooit wat gebeurt maar ook rete interessant....en ja laagjes en laagjes aan is zeker bij zulke temperaturen nodig... enjoy it ❄️❄️❄️🛷
  2. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Dankjewel, dat gaat zeker lukken!
    Ja de safety is zeker interessant, je leert dingen die je in Nederland niet tegenkomt! Superleuk, en handig om te weten voor in de toekomst!
  3. Aafke:
    1 december 2021
    Wauw wat ontzettend gaaf weer.
    En tof dat we zo mee kunnen genieten.
  4. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Ja het is echt ontzettend gaaf! Zo blij dat ik dit heb gedaan! En superleuk dat je meegeniet ☺️.
  5. Mieke:
    1 december 2021
    Hier ging je voor, met de sledes en de honden! Heerlijk blijven genieten en straks de gasten een onvergetelijke sledetocht laten beleven! Ben trots op je!😘
  6. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Dankjewel, lief! Superleuk om te horen 😊😘. En genieten doe ik, het is zeker waarvoor ik ben gekomen!
  7. Jan en Thea:
    2 december 2021
    We leven echt met je mee, al die mooie verhalen en foto's.
  8. Debbie van Rijswijk:
    2 december 2021
    Leuk om te horen! En ik vind het leuk om het met jullie te delen 😊.
  9. Larissa:
    2 december 2021
    Gaaf verhaal weer Debbie! Ik ben een enorme koukleum maarb oh wat lijkt me dit gaaf!!
  10. Debbie van Rijswijk:
    4 december 2021
    Dankjewel! 😊
    Ik ben ook een ontzettende koukleum, maar hier zijn we er echt wel op gekleed. Ik heb soms 6 lagen kleding aan, en op de slee 2 paar wollen sokken en hele warme boots. En...ik moet zeggen dat je er ook aan went. Ik kan alleen maar zeggen: echt een keer doen! Het is echt heel gaaf!
  11. Larissa:
    4 december 2021
    Het stond vorig jaar op program maar corona gooide roet in plan. Nu wachten tot corona beter is en onze agenda het weer toelaat! Koud of niet.
  12. Debbie van Rijswijk:
    9 december 2021
    Hopelijk duurt het niet te lang voordat het kan! Je hebt het in ieder geval nog in het vooruitzicht 😉😊.
  13. Wil en Eric:
    5 december 2021
    Oh, Debbie wat zal t koud zijn op de sleden. Vandaag stond op internet -35. Maar de tochten prachtig , dat zien we aan je . Je schrijft er zo mooi over . En heel veel hete thee en chocolade drinken. Wij hebben tot -25 gehad in Zwitserland, we weten precies hoe dat is en hoe dat voelt. Maar de natuur en de honden maken alles goed. En dan is het echt genieten.........
  14. Debbie van Rijswijk:
    9 december 2021
    Dankjewel, leuk om te horen! Ja de dagen met -35 waren wel heel koud. Toen zijn we de slee ook niet op gegaan, niet fijn voor ons maar ook niet voor de honden. Het is nu weer wat minder koud, en volgende week stijgt de temperatuur nog iets. Maar genieten doe ik sowieso! 😊
  15. Gerjan van Oosten:
    9 december 2021
    Ik heb een keer in Oostenrijk gesleed met 3 honden, maar daar was het niet zo koud als bij jou. Veel plezier en houd je haaks!
  16. Debbie van Rijswijk:
    21 december 2021
    Gaaf dat je dat ook hebt gedaan! Hier gaan we morgen weer naar -25°C 😅.
    En dankjewel, dat gaat zeker lukken!