Ready...hike!

28 september 2021 - Kangos, Zweden

De dagen hier in Lapland beginnen nu snel korter te worden. Iets na 18 uur verdwijnt de zon al achter de horizon, en de eerste nachtvorst is geweest. De vitamine D staat klaar om in grote hoeveelheid genomen te worden. Winter is coming!

Mooie start van de dag in de kennel Mooie start van de dag in de kennel

Maar voor het zover is, hebben we nog het staartje van de herfst. Een heel belangrijke tijd voor ons, omdat in deze periode de honden getraind worden. Ze moeten straks in december fit zijn voor de sledetochten. De hele maand september hebben we het heel druk gehad met gasten en het doen van tours (waarbij ik mijn eerste shit-dag ook heb gehad waarop werkelijk álles fout ging. Maar ook die dagen horen erbij. En ja, van zulke dagen leer je nog het meest).

Van trainen is het dus nog niet zoveel gekomen. Maar het goede nieuws is: de komende weken staat er veel training op het programma!

En niet alleen voor de honden is de training belangrijk, ook voor mij is het noodzaak. Door dagelijks met ze op pad te gaan leer ik de honden goed kennen, en weet ik waar ik op moet letten. Welke honden kunnen goed leiden, welke honden zet je bij elkaar in een team, hoe weet je of het goed gaat, waar let je op als je met gasten bent etc. Een enorm leerzame periode.

En hoe ziet zo'n trainingsdag er dan uit? We beginnen onze dagelijkse routine in de kennel met eten geven en poop scoopen. Daarna zetten we de buggy en de wagons klaar, leggen we de harnassen voor de honden klaar, controleren de lijnen en repareren die eventueel, vullen het water voor de honden bij en beginnen na het ontbijt met het harnassen en aanlijnen van de honden. Als alles klaar is, 16 -18 honden voor de buggy en 10 voor de wagons, gaan we op pad voor een training van 11 km. 'Ready...hike!'

Klaar voor de training met de oude kennel

Onderweg stoppen we om de honden even te laten rusten en water te geven. Inmiddels zitten we op een trainingsronde met de beruchte 'sandy downhill', een steile helling van mul zand. En je raadt het vast al, die nemen we niet alleen downhill. Ook een training voor onszelf dus, want daar moeten we de honden wel even bij helpen 😅.

Training sandy uphill TrainingFall training!

​​​​Tegen lunchtijd zijn we dan weer terug. Alle honden gaan hun eigen kennel weer in, we zetten alles klaar voor de volgende trainingsronde, en na de lunch vertrekken we met de andere honden. Zo hebben alle honden uit 1 kennel op 1 dag training gehad (we hebben 2 kennels: de oude en nieuwe kennel. Ongeveer de helft van de honden woont in de oude, en de andere helft in de nieuwe kennel).

Oude kennel De oude kennel

Daarna ruimen we alles op en spuiten alles schoon, geven de honden eten, doen nog wat medische zorg en poop scoopen waar nodig. Dan zit de dag er alweer op, en maken we ons klaar voor de volgende dag training.

Superleuk om te doen. Ik kijk echt uit naar de komende trainingsweken! 😊

Wandelen in de omgeving Wandelen in de omgeving

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Remco Schellingerhout:
    28 september 2021
    Mooie dagen zijn dat zo en ja vitamine D is zeker een must... En super dat je het zo naar je zin daar hebt..toppie🍀🍀🍀
  2. Annette:
    28 september 2021
    Heerlijk om zo mee te leven. Ik zie jullie al op die zansheuvels....er op en er af.

Fijn, ook weer die foto's erbij....schitterend!

Liefs, Annette
  3. Mieke:
    28 september 2021
    Elke dag een feestje, als je het leest. Het zijn lange dagen, maar volgens mij vliegen ze voorbij!
  4. Tim:
    29 september 2021