Hejdå och tack Sverige!

13 oktober 2022 - Bodø, Noorwegen

Het is al even geleden dat ik hier op mijn blog iets geschreven heb. Geen zorgen, ik had gewoon even wat minder zin om achter het toetsenbord te kruipen. Heerlijk buiten zijn in de natuur van het mooie Lapland, dat was waar ik het meeste zin in had. En dat heb ik volop gedaan!

Pink is my favorite color

De zomer bij de lodge is voorbij gevlogen! Na een ontzettend mooie roadtrip door het prachtige Noorwegen was het weer back to business. En net als in de winter heb ik mezelf regelmatig in mijn arm moeten knijpen of het allemaal wel echt was. Want hoe mooi is het als je datgene wat je graag doet elke dag mag doen, en ook nog betaald! Het sleeën in de winter was magisch, maar de tours in de zomer waren ook fantastisch om te doen!

De day hike gidsen! Mooie uitzichten tijdens de day hike in Naakajärvi

De quad tours waarbij we even lekker konden crossen door de bossen, en natuurlijk de hikes! De day hikes in het mooie natuurgebied Naakajärvi, de husky hikes met net zulke enthousiaste viervoeters als gasten, de Arctic flavour waarbij ik zoveel heb geleerd over de Lapse natuur én heb mogen koken met zelf geplukte paddenstoelen uit de omgeving, en de midnight sun hike. Het was enorm genieten!

Outdoor life!

De midnight sun is wel iets bijzonders van de zomer in het hoge noorden. 6 Weken lang geen zonsondergang, geen maan, geen sterren en geen gevoel voor hoe laat het 's avonds is! Wel 24 uur daglicht, veel energie en lange avonden! Heel gaaf om mee te maken!

Onwijs mooi uitzicht tijdens de Midnight sun hike

En als je de zomer in Lapland doorbrengt, kun je natuurlijk niet om een Zweedse midzomerviering heen. Sara en Johan hebben ons laten zien hoe dat echt moet: dansen om de midzomerpaal, veel eten met hun familie, en natuurlijk de nodige alcohol. Want ja, daar zijn de Zweden ondanks de hoge prijzen toch echt wel dol op.

Maar aan alle mooie dingen komt een einde, zo ook aan mijn avontuur in Zweden. Na een jaar als outdoor (husky) guide was het tijd om mijn tas weer in te pakken, afscheid te nemen van mijn pluizige en minder pluizige vrienden, en een nieuw pad op te gaan. Ik kijk terug op een onwijs mooie tijd, waarin ik veel heb geleerd. Over het mooie Lapland, over het werken met de honden, over het sluiten van nieuwe hechte vriendschappen, over loslaten en 'go with the flow', en vooral over mezelf. Lapland zit in mijn hart, en al mijn ervaringen neem ik mee op mijn nieuwe avontuur.

Best job in the world! Kleine Ivar

'Niks fijner dan vers stro in huis!' - Luna

Dat avontuur heeft mij inmiddels weer teruggebracht naar Noorwegen. Een land waar ik mijn hart aan verloren heb, en waar een bijzondere vriendschap is ontstaan. De komende maanden blijf ik er om nog veel meer te genieten van alles wat dit prachtige land te bieden heeft. En daarna? Daar kom ik later op terug 😊.

On top of the world! Zonsondergang vanaf de top van de Sandhornet Op 1000 meter hoogte

1. Karen & Cheryl:
    13 oktober 2022
    Wow, wat een prachtige foto's en heerlijke verhalen Debbie! Ik ben heel benieuwd naar je verdere plannen, maar ik ben ook enorm blij voor je dat het zo'n goede stap is geweest om op deze manier in het diepe te springen!
  2. Kareen:
    13 oktober 2022
    Hi Debbie, was heel leuk jou weer even in NL ontmoet te hebben. Fijn dat je weer wat met ons deelt, de leuke verhalen en de schitterende foto’s!! En je eindigt met een spannende cliffhanger….Ben benieuwd naar het vervolg 😁 Alle goeds en laat ons meegenieten! Manga valsignelser!
  3. Erwin:
    13 oktober 2022
    Geweldig wat een avontuur. heel veel plezier op je trip en benieuwd naar wat nog komen gaat.
  4. Annette:
    13 oktober 2022
    Wat een werkelijk práchtige foto's; van een adembenemende schoonheid.
    Ik kan me zo voorstellen dat het heerlijk was.

En nu....Noorwegen. Ooit zag ik daar voor het eerst bergen. Prachtig. Ik weet van meer mensen die hun hart verloren aan Noorwegen.

Superbenieuwd naar wat je nu gaat 'uitrollen'. Heb het goed.

Liefs, Annette
  5. Jan en Thea:
    13 oktober 2022
    Hoi Debbie, wat leuk dat je nu in Noorwegen bent, moet je weer een andere taal leren, of lijkt het op elkaar.
    Je maakt ons wel nieuwsgierig, we kijken uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes!
  6. Willy & Lucia:
    14 oktober 2022
    Prachtige beelden, Debbie. Onze roadtrip naar de Noordkaap hebben we afgesloten met een paar dagen PTL. Maarten vertelde ons dat je in Noorwegen was. Het gaat je goed daar bij de Vikingen en laat ons nog maar meegenieten. Groetjes van ons.
  7. Sidney Minnaar:
    14 oktober 2022
    Heerlijk.om dit allemaal te lezen. Geniet van Noorwegen! 🙌
  8. Tim:
    17 oktober 2022
    Blij voor jou.
  9. Benedicte arnoldts:
    17 oktober 2022
    Wat leuk om weer wat te lezen over jouw avonturen in Zweden in de zomer! Jeroen en Nathalie zijn ondertussen allebei bij de de Pinetree Lodge aan het werken :-) Heel veel plezier in Noorwegen. Wij zijn daar in 2019 geweest en vonden het er ook prachtig.
  10. Maaike:
    23 oktober 2022
    Hey Debbie,
    wat een mooie verhalen heb je steeds! Ik ben enorm blij voor je dat het zo goed gaat en dat je alles doet waar je zin in hebt. Ga vooral door hiermee zou ik zeggen. Stiekem mis ik mijn vriendinnetje wel een beetje, maar ik gun je de wereld. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Dikke knuffel!