Leren en proberen

20 januari 2022 - Kangos, Zweden

Wat vliegt de tijd toch! Bijna 5 maanden duurt mijn avontuur hier in Zweden al. Het is nog steeds volop genieten. Maar zelfs als je je droom leeft, heb je dagen die je liever snel vergeet. Zeker tijdens de donkere dagen, waarin ik ondanks de dagelijkse dosis vitamine D toch wel merkte dat ik wat minder energiek en veerkrachtig was.

Zo was mijn eerste echte tour voor mij een regelrechte ramp. Ongeveer alles dat mis kon gaan, ging mis. Ik baalde enorm, en twijfels of ik wel echt een goede gids zou kunnen zijn vlogen door mijn hoofd. Gelukkig mag je hier fouten maken, en is er niks aan de hand zolang de gasten en honden veilig terug zijn. En dat was zo. "Je weet in ieder geval waar je de volgende keer op moet letten" kreeg ik te horen. En dat klopt, leerzamer dan een shitty tour krijg je ze niet. En die shitty tour, die heeft elke gids hier wel een keer gehad. Ervan leren, loslaten en op naar de volgende tour dus.

Het zal je baan maar zijn 😍

En dat is gelukt. Inmiddels heb ik meerdere succesvolle en superleuke tours gedaan. Multidays, waarbij je na een rondleiding in de kennel en huskywandeling een Lapse lunch met rendiersouvas verzorgt voor de gasten. Erg leuk om te doen! En natuurlijk de sledetochten: tours van een halve dag, van een hele dag inclusief lunch bij een kampvuur, een avondtour, en de afgelopen dagen mijn eerste overnight tour! Een 2-daagse tour met overnachting in een cabin.

Voorbereiding voor de Lapse lunch van de multiday Puur genieten in het winterse landschap Prachtige kleuren bij de zonsopkomst in Repolanto

Maar voordat ik de overnight een succes kon noemen, staken de twijfels toch weer de kop op. Kan ik dat wel, 2 dagen op tour met 12 gasten en 36 honden? Ken ik de trails goed genoeg? Vergeet ik niks? Zal het allemaal wel goed gaan? Tja, de aard van het tikkeltje onzekere beestje verandert niet helemaal. Maar denkend aan wat ik de afgelopen jaren allemaal heb geleerd, en aan de aanmoediging van mijn lieve collega's, was ik de twijfels op de slee al snel weer vergeten. Want wat bleek? Mijn gasten deden het supergoed op de slee, hielpen mee met alle klusjes die gedaan moesten worden, en ook de honden hebben het supergoed gedaan. De gasten waren na afloop heel enthousiast, en noemden de tour een onvergetelijke ervaring. En dat was het ook voor mij! En tja, je druk maken over dingen die in de toekomst liggen helpt nooit, daar was dit wel weer een voorbeeld van. De levensles die nog regelmatig op mijn pad komt 😅.

Olof en Zorro wachten geduldig tot de gasten voor de tour komen Lunch tijdens de full day tour

Ja, nieuwe dingen doen is nieuwe dingen leren. En nieuwe dingen leren gaat hand in hand met fouten maken. Sommige dingen moet je een paar keer gedaan hebben om je eigen routine te vinden, zoals voor de overnight tour. En die kans komt al snel, want aanstaande zondag staat er weer een op mijn rooster. Ik ga er in ieder geval met een veel geruster gevoel aan beginnen!

De zon is weer terug! ☺️

En ondertussen blijf ik genieten van alles dat ik hier meemaak. De fantastische tochten door de natuur, de honden, het enthousiasme van de gasten, de gezellige momenten met collega's, en de prachtige natuurverschijnselen zoals de felroze luchten en zeldzame parelmoerwolken. Ik hoop dat de tijd de komende maanden iets langzamer gaat!

God morgon! Zonsopkomst vanuit mijn slaapkamer Parelmoerwolken, een zeldzaam verschijnsel!

1. Tjarda Verheijen:
    20 januari 2022
    Moooooiiiii geniet er lekker van!
  2. Debbie van Rijswijk:
    Dankjewel, ga ik doen! 😊
  3. Jan Anne:
    20 januari 2022
    Spannend en eerlijk verhaal vanuit jezelf! Knap hoor! Ben blij dat je zo geniet!!

Veel plezier nog!!
  4. Debbie van Rijswijk:
    21 januari 2022
    Dankjewel, leuk om te lezen! 😊 En gaat zeker lukken!
    Groetjes aan iedereen daar!
  5. Kareen:
    21 januari 2022
    Ha Debbie, wat een geweldige ervaringen, dank voor het delen! Ook heel mooi om te lezen wat het doet met jou persoonlijk. Je maakt een behoorlijke groei en bloei door! Lieve groet enne….stuur wat sneeuw deze kant op, zulke mooie plaatjes doen mij ernaar verlangen😉
  6. Debbie van Rijswijk:
    8 februari 2022
    Dankjewel voor je leuke reactie! Het is toch een persoonlijke reis, dus ik deel alles wat met bezighoudt 😊. En ik zal wat sneeuw richting Maarssen sturen, we hebben hier meer dan genoeg! 😉
  7. Mieke:
    21 januari 2022
    Weer een enthousiast verhaal! Ik ben bang dat die komende maanden net zo snel voorbijgaan. Gewoon blijven genieten.
  8. Debbie van Rijswijk:
    8 februari 2022
    Ja dat vrees ik ook! Het is alweer februari, niet normaal. Maar genieten doe ik nog steeds en dat blijf ik ook doen!
  9. Jan en Thea:
    21 januari 2022
    Wat zal je gebaald hebben als alles mis gaat, knap dat je het dan toch tot een goed einde brengt en je bent wel weer een ervaring rijker. En gelukkig gaat het de andere keren weer goed.
    Je foto's zijn weer prachtig en we kijken steeds weer uit naar je levendige verhalen.
  10. Debbie van Rijswijk:
    8 februari 2022
    Dankjewel voor jullie leuke reactie! 😊 Leuk om te lezen dat jullie zo meeleven!
    Ja balen heb ik enorm gedaan. Maar gelukkig heb ik daarna alleen leuke en goede tours gehad. En ik hoop er daarvan nog veel meer te kunnen doen de komende tijd!
  11. Wil en Eric:
    21 januari 2022
    Vanmiddag jouw mooie verhaal weer gelezen , we zijn nu in de zwitserse sneeuw en kou en weten hoe snel de tijd gaat als je het naar je zin hebt. Je doet het goed en je zal zien als je tijd erop zit. Dat deze droom voorbij gevlogen is.
  12. Debbie van Rijswijk:
    8 februari 2022
    Dankjewel voor jullie lieve reactie! Hopelijk hebben jullie het in Zwitserland net zo naar jullie zin gehad als ik hier! Deze droom vliegt inderdaad voorbij, maar gelukkig heb ik nog eventjes. En wie weet wat er daarna op mijn pad komt 😊.
  13. Larissa:
    23 januari 2022
    heerlijk dit om te lezen en wat een geweldige foto's ook!
    En inderdaad; zonder fouten leer je niet.
    Geniet er nog maar van daar!
  14. Debbie van Rijswijk:
    8 februari 2022
    Dankjewel, leuk om te lezen! En genieten doe ik zeker nog!
  15. Benedicte arnoldts:
    2 februari 2022
    Wat leuk om deze blog te lezen Debbie. Vooral de laatste waarbij je zegt dat je op zondag weer op overnight vertrekt met een nieuwe groep... dat waren wij dus. Wij vonden het alvast allemaal een top ervaring die we nooit zullen vergeten! Geniet nog van je tijd in Särkimukka en geeft een dikke knuffel aan Turbo en Scar :-)
  16. Debbie van Rijswijk:
    Hoi Benedicte! Wat leuk dat je mijn blog gevonden en gelezen hebt! 😊
    Ja die volgende groep waren jullie, en wat hebben jullie het mij makkelijk gemaakt met jullie enthousiasme en gezelligheid! Ik heb het enorm naar mijn zin gehad! Geniet nog even na van jullie tijd hier, en dikke knuffel terug van Turbo, Scar en alle andere pluizige vrienden hier 😊. Groetjes aan iedereen daar!