Een dag uit het leven van een husky guide

19 september 2021 - Kangos, Zweden

Drie weken ben ik nu alweer in Lapland. En man, wat vliegt de tijd! De collega die mij van het vliegveld haalde kon het ook niet geloven: "Only 3 weeks?! Feels like you're here for 3 months now!". Hij verzekerde me dat dat echt iets positiefs was 😉.

Ik heb natuurlijk al vaak verteld hoe superleuk het hier is, en een paar tipjes van de sluier opgelicht van mijn werkzaamheden. Maar hoe ziet zo'n werkdag als husky guide er nou eigenlijk uit? Ik neem jullie daar in mee!

En om maar direct van start te gaan: geen dag is hetzelfde. Wat wel bijna elke dag hetzelfde is, is het verzamelen om 6.50 's ochtends in de guide room om onze kennel-kleding aan te trekken, en de dag door te nemen. We starten om 7 uur met het voeren en water geven van alle honden, om vervolgens alle kennels één voor één te poop scoopen. Yep, poepscheppen dus. En nee, ik heb er geen hekel aan. Sterker nog, ik vind het heel leuk om te doen! De honden zijn enthousiast als je de kennels binnenkomt, en ze weten dat ze dan ook altijd even geknuffeld worden. Dat geeft ons ook direct de mogelijkheid om ze te checken op wondjes, pijntjes etc. Want ook dat doen we elke dag bij elke hond.

Knuffeltijd tijdens het harken van de kennel

Zo rond een uur of half 9 stoppen we even en gaan we met z'n allen ontbijten. Koffie, thee, havermout of kwark is vaak het vaste recept. Daarna verschilt het van dag tot dag. We gaan verder in de kennels, of we bereiden de tours van die dag voor: we brengen de boxen met eten en drinken voor de gasten naar de lunch-locatie, we maken de guide-backpack klaar, we leggen evt buggy's en harnassen voor de honden klaar, en we trekken onze guide-kleding aan. Rond een uur of 10 / half 11 staan de gasten dan meestal klaar om een huskytraining, buggytour, hike, rafting tour of een andere activiteit te doen.

Spullen naar de locatie van de Northern lights hike brengen

Als we 's middags dan weer terug zijn van de tour, helpen we verder in de kennel. Sommige honden moeten extra verzorgd worden of krijgen hun medicatie, bijvoorbeeld als ze wondjes hebben. Soms is het poop scoopen nog niet klaar en gaan we daarmee verder. En nu het natter wordt moeten de harnassen en buggy's na een tour schoongespoten worden. Af en toe is er ook onderhoud aan de kennels nodig: de houtsnippers in de kennels moeten dan geharkt worden, en sommige kennels moeten steenvrij gemaakt worden. Er is altijd wel wat te doen.

Puppy's knuffelen!

Nu de winter eraan komt, krijgen de honden 2x per dag eten: 's ochtends en 's middags. In de zomer is dat maar 1x, meer hebben ze dan niet nodig. In de koudere tijd van het jaar gaan ze meer energie gebruiken door het vele rennen, en om zich warm te houden. Dus rond een uur of 4 voeren we ze nog een keer, en geven we ze weer water.

Sol en Gaja - dochter en moeder

Er kunnen ook weer tours in de middag zijn, waar dan weer hetzelfde voor geldt als de tours in de ochtend. Of zelfs 's avonds, zoals de Northern lights hike. Dan heb ik 's middags vrij, en start ik 's avonds rond 20.30 met de voorbereidingen voor de hike van 21.00 uur. Meestal ben ik dan rond middernacht weer terug.

Het komt ook voor dat we in de ochtend of middag een transport op ons rooster hebben staan. We halen of brengen dan gasten: van en naar het vliegveld in bijvoorbeeld Kiruna of Luleå, of naar een tour die op een andere locatie is dan hier bij de Lodge. Een welkome afwisseling, en voor ons als husky-team vaak ook even een rustmoment. Even lekker een stuk rijden en muziek aan.

Onderweg tijdens het wegbrengen van gasten

Meestal zijn we rond een uur of 5 klaar met de werkdag, soms wat vroeger of later. We kleden ons weer om, zetten een kop thee in de keuken van de staf-accommodatie, en koken onze avondmaaltijd. Daarna duurt de avond vaak niet zo lang meer, want na een drukke dag buiten aan het werk geweest te zijn, vallen onze ogen vaak voor 21.30 uur al dicht. Dan gaan we op naar dromenland, en wacht een volgende dag vol nieuwe avonturen op ons!

Ruska - colourful autumn in LaplandRuska - colourful autumn in LaplandRuska - colourful autumn in Lapland

1. Annette:
    19 september 2021
    Weer leuk om te lezen. Ik ben ook al eens in Luleå geweest. Long time ago.
  2. Cheryl:
    19 september 2021
    Super gaaf Debbie! Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! (al had ik niet anders verwacht! ;)
  3. Karen & Cheryl:
    19 september 2021
    Klinkt goed! Hard werken, beetje knuffelen met die knappies en op tijd naar bed wil dan idd wel lukken 😅
  4. Erwin:
    19 september 2021
    Geweldig hoe je ons meeneemt op een werkdag met de husky's. Kijk uit naar de volgende.
  5. Kareen:
    19 september 2021
    Hi Debbie, dank voor je leuke update, en voor de prachtige foto’s, wat een schitterende natuur! En jij straalt ook, heerlijk hoor, fijn dat je daar zo geniet!
  6. Tim:
    20 september 2021
    Wat fijn dat je je rust, ritme en regelmaat hebt gevonden. En.. jij straalt!
  7. Marja:
    24 september 2021